Články


Roman Kresta, láska k závodění

2011-03-07 Přečteno: 793x

Od Škody přes Renault, Peugeot a zpět

Pokud se u nás řekne rallye a přidá se jméno Daniel Landa, napadne nás i Roman Kresta. Tento závodník je pokračovatelem českých profesionálů, kteří se rádi proháněli v blátě, dešti i sněhu, aby ukázali sílu svých motorů.

Jezdec s mnoha vavříny

Náleží ke generaci jezdců po roce 1989, kteří dostali po převratu nečekané možnosti. Spolu s kolegou Janem Kopeckým se už tak mohli pokusit srovnávat s evropskou i světovou špičkou. Samotný Kresta však dokonce závodil i vzákladní sestavě továrního týmu Ford M Sport. V hodnocení mistrovství světa získal takové množství bodů, se kterými se Češi mohou zatím srovnávat těžko. Postupně se tím stal legendou, co ale i v normálním životě přesto zůstává skromná.

Nadaný mechanik

Na počátku totiž byl malý kluk z Valašska, který už od mládí miloval silné motory a vůni benzínu. Proto se vyučil automechanikem, pocit blaha při sezení přímo za volantem v něm ale vyvolával i tajná přání. Toužil po skutečném závodění, tedy možnosti patřit k dobrodruhům, kteří se s mnoha koni pod kapotou ženou za vítězstvím. Během snění však uvažoval i dost prakticky. Stal se tak mechanikem zlínského týmu NEFOS a spolu s ostatními poctivě pracoval na soutěžním voze Škoda Favorit.

První úspěchy

Brzy ale přišla příležitost k něčemu většímu. V roce 1994 už Kresta se spolujezdcem Janem Tománkem řídili soutěžní vůz Favorit na Horácké rallye. V rámci Mistrovství ČR nato dosáhli celkově 14. místo a 6. místo ve třídě A/1400. Zároveň došli k 1.místu ve Středoevropské zóně.Formule 2. Značce zůstávali věrní, takže roku 1999 jezdili v novém typu Škoda Felicia Kit Car, se kterým nakonec dojeli do desátého místa absolutně. Znovu však získali 1.místo ve Formuli 2, i v Mistrovství ČR a takyvítězství ve třídě A/1600.

Vzestup díky Škodovce

Po úspěších měla s nimi Škodovka velké plány. Vznikl projekt Škoda Octavia WRC a s Tománkem vytvořilRoman Kresta posádku továrního týmu Škoda Motosport. V nejsilnější třídě ABpoprvé startovali roku 2000. Nejdřív přišlo hodně technických potíží, nováčci ale i tak dosáhli na titul absolutních mistrů ČR. O rok pozdějichtěli prvenství obhájit-a došlo k neuvěřitelnému faktu. Nové auto, Škoda Octavia WRC EVO II zvítězilo ve všech dojetých závodech!Vyhrálo i Barum rally a její jezdci byli protovysláni na čtyři podniky mistrovství světa.

Střídání značek

I když Kresta najednou patřil do třetí posádky Škody Motosport pro mistrovství světa, změnil vozidlo. Vnovém automobilovém týmu Bozian Racing jezdil už ve francouzských Peugeotech. Sny malého kluka z Trnavy u Zlína se tak začaly pomalu plnit, hlavně roku 2003. Při rallye Monte Carlo se poprvé v životě postavil na start rally s vozem Peugeot 206 WRC. Přestál všakbizarní havárii, při níž málem spadl do propasti. U nás se v motoristickém sportu stal autoritou. Díky spoluprací s nadací Daniela Landy Malina, zaměřenou na bezpečnost provozu byl najednou taky známým člověkem.

Světová třída

Kresta chtěl potom během závodů vyzkoušet i další značky aut. V roce 2005 jezdil jako druhý tovární jezdec Fordu a týmovým kolegou mu byl slavný Toni Gardemeister. Nový vůz Ford Focus WRC ho nadchl a v šampionátu s nímářčáářzískal celkové 8. místo. V Austrálii přesedl do Fordu Focus WRC 06, jeho forma se však tím jakoby vytratila. Do továrního týmu BP Ford WRT se už pak český pilot neprosadil. Roku 2006měl u Fordu stále zaměstnání jako testovací jezdec. S Fordem Fiestou sice byl vyslán na britský šampionát, ale na lepší výsledky čekal marně.

Návrat domů

Následující rok protojezdil hlavně v České republice. K dispozici měl další auto, Mitsubishi Lancer Evo IX a čtyři starty v MMČR mu vynesly celkové třetí místo. Doma zůstal i následující rok a v seriálu MMČR dokázal jasně získat titul mistra republiky. Po havárii sice nedokončilBarum Rally Zlín, odstoupit však museli aktivní rival Václav Pech, který ho už později nedohnal. Tento rok Roman Kresta jezdí na speciálu Škoda Fabia Super 2000, předešlé roky však využíval značku, se kterou se předtím setkal, Peugeot 207 Super 2000.

Kam jet dál?

Dnes se může jezdec s velkými zkušenostmi ve svém domově, v Luhačovicích víc věnovat své rodině. Je ženatý smanželkou Janou, má dceru Terezu a syna Patrika a působí spolu harmonicky. Kresta naštěstí pro nás cítí v mladých českých jezdcích své následovníky, nadále se ale chystá jezdit i sám. Takže se tento rok jakoby obloukem navrátil ke značce svých počátků závodění, Škodě. Jeho výsledky napovídají, že v milovaném autě ho čeká ještě mnoho dobrodružství a radosti z ježdění.

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články