Články


Renault versus Čína? Ne, všechno je prý jinak!

2011-03-22 Přečteno: 819x

Koná se špionáž?

Nadšenci Renaultů si jistě pamatují na případ špionáže ve firmě výrobce jejich miláčků, rozebíraný médii.Objevily se v nich zprávy, že Renault podezíral ze špionáže ve své továrně a na vývoji čínské konkurenční firmy, které se tak snaží vylepšit produkci automobilů. Ředitel Carlos Ghosn v lednu tvrdil, že Renault má dostatek důkazů. Nedávno to ohrozilo vztahy mezi státy Francií a Čínou.

Případ se zamotává

Průmyslová špionáž se totiž u čínských agentů na Západě často předpokládá. A to v jakémkoliv odvětví. Takovou možnost proto logicky v Renaultu prošetřovala francouzská tajná služba. V pátrání došlo ale k zádrhelům. Po interních šetřeníchmožného spojení případu s Čínou francouzská vláda výsledky bagatelizovala. Přitom nahlas zdůraznila, že ze špionáže žádnou cizí mocnostneobviňuje a tak se za podezření vlastně omluvila. Jakékoliv spojení s případem popřela taky Země středu. Všechno bylo viditelně zamotané.

Spravedlnost je na cestě

Neexistenci špionáže potvrdily i soudy, protože prokuraturanenašla v dokumentech žádné důkazy.Francouzská státní správa a justicese tak po vvyšetření dostala k závěru, že průmyslová špionáž v automobilové firmě Renault byla pouhým podvodem. Svět o tom nedávno informoval pařížský prokurátor Jean-Claude Marin. To taky nakonec nutně pozměnilo následky údajné kauzy pro zaměstnance firmy. Automobilka se proto omluvila i třem bývalým manažerům, které předtím kvůli problému propustila ze svých služeb.

Že by francouzský zpravodajec?

Podle tiskových agenturprokurátortaky uvedl, že byl naopak zatčen Dominique Gevrey, bezpečnostní pracovník firmy Renault. Obvinili ho, že si svá tvrzení o celé špionážní akci vymyslel. K tomu měli své jasné důvody. Gevrey totiž neníjen tak obyčejný "bezpečák", který dává pozor na výrobu a správně fungující kamery.Dříve pracoval ve zpravodajské službě francouzského ministerstva obrany, kde byl znám svou "přičinlivostí". Navíc hoúřady zadržely, zrovna když se chystal odletět do afrického státu Guinea, což na fakta vrhá jiné světlo.

300 000 eur a Guinea

Zatčený bezpečnostní pracovník informoval o špionáži firmu s odvoláním naanonymní zdroj. Vedenítomu uvěřilo, protože s tajnými "průzkumy" svého průmyslu má vlastní zkušenosti. V minulosti se mnohá podezření podniků v celé Evropě často potvrdila, i když druhá strana na obvinění mlčí. Velkoprodukce napodobenin a falzifikátů zboží v Asii to ale často potvrzuje. Renault podle francouzských médií za informace zaplatil přes 300 000 eur. Je to v dnešním světě hodně nebo málo? V Guineji by to na kvalitní život asi vystačilo.

Podvody, lži a manipulace

začátkem března tohoto roku automobilka přiznala, že se v údajném případu aktivit čínských agentů možná stala pouze obětí podvodu a manipulací. Tušila nejspíš, jak celé vyšetření dopadne a chtěla prohlášením naznačit, že se touží zachovat čestně. "Pokud se obvinění Renaultu nepotvrdí, bude z toho firma muset vyvodit náležité důsledky," řekla nedávno i francouzská ministryně hospodářství a financí Christine Lagardeová. Je tak třeba se omluvit nejen mocným čínským představitelům, které podezřením urazila.

Nejsou bankovní účty

Propuštění manažeři francouzské automobilky neměli žádné bankovní účty ani v obvyklé destinaci bokem ulitých peněz, Švýcarsku nebov Lichtenštejnsku. Tyto země jsou už dnes z hlediska informací o účtech falešných klientů otevřenější, než před pár lety. Existence podobných účtů by přitom byla klíčovou součástí zásadního obviňování čínské strany. Jak se ukázalo, hledat se spíš muselo v nekalých zájmech zaměstnanců. Podle slov zmiňovaného prokurátora Marina celé šetření prokázalo mnoho jasných faktů.

Férový Renault

Renaultu tedy nezbývá, než se po nezaviněné blamáži zachovat férově. Proto firmajasně oznámila, že byli manažeři obviněni neprávem. Současný generální ředitel automobilky Carlos Ghosn slíbil, že se co nejdříve s těmito bývalými zaměstnanci setká a u celé záležitostizajistí rychlou nápravu. Manažeři svou vinu sami po celou dobu popírali. Ghosn přitom odmítl i rezignaci, kterou kvůli celé kauze nabídl Patrick Pelata, provozní ředitel automobilky. Renaulty tak nikdo moc přesně asi nenapodobí. Nebo že by špióni přišli odjinud?

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články