Články


Představení vozu Renault 25

2005-09-09 Přečteno: 12 245x

Historie

Model 25 byl představen v roce 1984 na ženevském autosalónu. Nahradil předchozí model Renault 30. Jak model 30 tak 25 tvořily špičku výrobního programu osobních vozů automobilky Renault. Jsou to vozy vyšší střední třídy. Model 25 se vyráběl až do roku 1993 kdy ho nahradil model Safrane, který se vyrábí dosud.

Výroba Renaultu 25 by se dala rozdělit do třech fází, první fáze od 83 do 87. Poté nastala modernizace karoserie - přední/zadní světla, nárazníky, blatníky kapota. Modernizace nastala také pod kapotou u motorů V6, 2,2 , 2,0. V interiéru nastaly drobné změny, novější typ autorádia, jiné potahové látky, pásy je možno výškově nastavit. V roce 1988 tedy nastala nejvýraznější změna a započala druhá fáze. Třetí fáze začíná roku 1991. Karosérie se příliš neliší. Změnily se standartní výbavy. Přibyla možnost řízeného podvozku.

Obrázek ukazuje vlevo starou verzi, vpravo novou verzi (do 88 / od 88)

Technika

Při začátku prodeje v roce 83 se prodával s motory od 2,0 až po 2,7V6, o rok později k nim přibyl i výkonnější 2,5V6 Turbo. Motory postupně do roku 88 všechny přešly z karburátorů weber, nebo mechanického vstřikování K-Jetronics na vícebodové vstřikování Renix. Vozidlo mělo ve všech verzích stejný podvozek, vpředu s dvojitým uložením McPherson a vzadu s víceprvkovým uložením a stabilizátorem vpředu i vzadu. Vůz má tedy nezávislé zavěšení všech kol. Odpružení je zajištěno pomocí vinutých pružin a teleskopických tlumičů. Poslední verze vozu měly ve verzi Baccara standartně a jinak na objednávku řízený podvozek (tedy skutečne jak které, řízený podvozek jsem viděl asi jenom u dvou aut).

Baccara

Baccara byly označovány nejvyšší verze výbavy (samozřejmně odlišné podle roku výroby). Baccara byla tedy synonymem přepychu, kožené sedačky, dřevěné obložení, vše v elektrice (okan, zrcátka, šíbr), sedačky v elektrice se sedmi nastavenímy a pamětí pro tři osoby, tempomat, trip computer, kontrolní počítač s hlasovým syntetizátorem, řízený podvozek podle rychlosti a způsobu jízdy, proměnlivý posilovač řízení, hifi vež s CD přehrávačem, centrální zamykání s DO, alarm ...

Kožené sedačky v plné elektrice s pamětí, dveře obložené dřevem, ovládání všech oken a zrcátek.

Limousine

toto je jedna z natolik zvláštních verzí, že si zaslouží vlastní zmínku. Jedná se o prodloužený automobil na bázi R25 vyráběný v roce 85-86. Vyrobeno bylo celkem 800 kusů. Vůz byl delší o 22,5cm, celý tento prostor připadl cestujícím na zadních sedadlech. Zadní sedadla byla z executive modelu (tj. kožená v plné elektrice). Středová opěrka byla pomalu dvakrát větší než obvyklá. Ovládání bylo ve dveřích. Vůz byl k dispozici s motory V6, V6 turbo a Turbo DX.

Verze Limousine, nahoře patrné prodloužení v partii zadních dveří, dole zadní sedačky.

R25 Combi

Málokdo by to asi čekal, oficiálně (automobilkou) nikdy vyráběna nebyla. Jak je vidět z obrázků jednalo se o přestavbu pátých dveří, které byly značně změněny. Zřejmě se celá tato nástavba vyklápěla stejně jako normální páté dveře.

Bezpečnost

Pasivní bezpečnost vozu lze jen ocenit, ve všech verzích posilovač řízení a vpředu kotoučové brzdy, vzadu bubny, nebo ve verzích V6 kotoučové brzdy, zátěžové regulátory brzd standardně montovány, ABS (Bosch) na přání u všech vozů, u V6 Turbo standardně. Do této kapitoly by bylo možno zařadit i ovládání audiosoustavy pod volantem, výškově seřiditelné bezpečnostní pásy a řada dalších prvků které nesporně k bezpečnosti přispívají. Bohužel do těchto vozidel nikdy nebyly montovány airbagy.

Kontrolní počítač s hlasovým syntetizátorem

Je elektronický počítač, který kontroluje přes 30 různých čidel a v případě potřeby dá ihned řidiči informaci, pokyn, co nefunguje. Samozřejmně že si přitom ztlumí rádio a zvolí vhodnou hlasitost projevu podle rychlosti jízdy. Syntetizátory byly vyráběny v francouzské, anglické, německé a italské verzi. Počeštěný syntetizátor má až vůz Safrane. Počítač vám může např. sdělit tyto zajímavé informace - jedete se zataženou ruční brzdou, nesvítí vám světlo (s určením které), dochází vám palivo, zapomněli jste vypnout světla, nemáte uzavřenu kapotu, nebo dveře - spedcifikuje které, dokonce u dveří pozná rozdíl mezi prvním a druhým zaklapnutím. A spousty dalších hlášek o motoru, výbavě, automatické převodovce, ABS atd. Vzhledem k tomu, že je někdy až příliš ukecaný dá se samozřejmně umlčet.

Drobnosti z výbavy

Samozřejmostí jsou takové drobnosti jako kontrolka stavu brzdového obložení, nebo hladiny oleje, zmiňovat se o tom, že v žádné verzi nebyly hodiny místo otáčkoměru je asi zbytečné. Nicméně hodiny jsou zde také, digitální, na středovém panelu, a je zde i ukazatel vnější teploty. K dalším drobnostem například patří mimo normálních osvětlovacích lampiček i zaměřitelná bodová lampička pro spolujezdce na čtení mapy, samozřejmě že každá zadní sedačka má také vlastní lampičku, zadní sedačky mají vlastní zapalovač a směrovatelné vývody větrání/klimatizace. Mezi další drobnosti patří cyklovač a automatika stěračů (při ostřikování stěrače automaticky setřou okno). Dále výškově seřiditelný volant. Podtlakový výkonný klakson. Maličkostí, která také potěší jsou vzpěry motorové kapoty – již nikdy více žádné zandavání umazaných držáků a bolející hlavy potom co po lehkém zavanutí větříku vypadnou. Zadní okno je samozřejmě vyhřívané a má vlastní stěrač. Vozy V6 byly vybavovány přídavnými dálkovými v hlavním světlometu. Přední světlomety měli ostřikovače. Na centrální zamykání jsou napojeny páté dveře i víčko nádrže. Zajímavostí je zpožďovač osvětlení zapojený na dálkové ovládání centrálů. Když si čtete výbavu nesmíte zapomínat na rok výbavy, dnes se mnoho z toho standartem již u nižší střední třídy, ale v té době plná výbava baccary neměla konkurenci jinde než mezi mercedesem a bmw.

Audiosoustava

Samostatnou a značně rozsáhlou kapitolu by si pak vyžádala standardně montovaná audiosoustava. Ta je značky Philips a je značně rozsáhlá od minivěže na spodním středovém panelu, po displej a ovládání na horním středovém panelu až po zjednodušené ovládání pod volantem. Soustava obsahuje 6 reproduktorů dva v předních dveřích, dva vzadu v platu a dva výškové v palubní desce. Celkově audiosoustava obsahuje stereo přehrávač s autoreverzem a přetáčením na obě strany, přijímač rádia s třemi vlnovými rozsahy, digitálně laděný, 6 pamětí, další funkce (nemá RDS – což je logické vzhledem k roku výroby). Nakonec je zde panel umožňující volby poslechu, jako zvýraznění (loudness), ekvalizér, nastavení přední zadní levé pravé reproduktory, atd. Mnohým dnešním "fajnšmekrům" sice již stačit nebude, ale pro většinu normálních lidí je to značný přepych. Toto je popis staršího typu, osazovaného do roku 88, poté byl celý systém vylepšen, použit lepší přijímač, s dalšímy možnostmi.

Philips, starší verze.

Zápory vozidla

A na závěr samozřejmě také zápory, jako hlavní bych viděl absolutní nedostatek kvalitní odborné literatury o tomto voze, koupil jsem si za těžké peníze (900kč) originál manuál od Haynese, který je anglicky. V češtině snad ani nic neexistuje a kvalita té anglické knihy je někde mezi 4 a 4-, chybí základní informace, základní schémata. Často je popsán pouze kus systému a o zbytku nikde ani zmínky, jiné systémy jsou zmíněny pouze jedním řádkem, absolutně chybí další popis zařízení (většinou je zde pouze demontážní a montážní postup a to je strašlivě málo).

Vzhledem k věku vozidel, kdy nejmladším bude letos deset let je také na obzoru zvýšená frekvence oprav, zejména poruchová je elektrická výbava.

TechInfo

Aerodinamycký odpor vozidla činí 0.29 - 0.33 podle verze.

Rozměry

GTS (TS) GTX TD (GTD) TX V6 V6 turbo TXI V6 88´ V6 turbo 88´ Limousine
délka mm 4623 4623 4623 4623 4648 4699 4712 4648 4699 4923
šířka mm 1773 1773 1773 1773 1773 1773 1806 1773 1773 1772
výška mm 1405 1405 1405 1405 1405 1405 1415 1405 1405 1416
rozvor mm 2723 2723 2723 2723 2723 2723 2723 2723 2723 2943
rozchod vpředu mm 1496 1496 1496 1496 1496 1496 1501 1496 1496 1497
rozchod vzadu mm 1476 1476 1476 1476 1461 1461 1478 1461 1461 1461
pohotovostní váha kg 1155 1200 1230 1160 1290 1340 1374 1295 1410

Na obrázku je vidět normální verze R25 nahoře, dole prodloužená verze, jasně viditelná na zadních dveřích. Prodloužená verze zvaná Limousine měla pouze čtyři sedadla, byla určena jako vozidlo pro VIP pasažéry, proto byly např. zadní sedačky plně elektricky seřiditelné.

Motory / výkony

Verze obsah ccm vrtání x zdvih komprese výkon k/kW/ot. toč. moment Nm/ot výroba
R25 GTS (TS) 1995 88*82 9,2:1 103/77/5500 158/3000 1984-
R25 GTX 2165 88*89 9,9:1 123/92/5250 182/2750 1984-
R25 TD berline 2068 86*89 21,5:1 64/48/4500 124/2250 1984-
R25 TD (GTD, Turbo DX) 2068 86*89 21,5:1 85/63/4250 181/2000 1984-
R25 TX 1995 88*82 10,0:1 120/90/5500 168/4500 1984-
R25 V6 injection 2664 88*73 9,2:1 144/108/5500 215/3000 1984-
R25 V6 Turbo 2458 91*63 8,6:1 182/136/5500 280/3000 1985-1990
R25 TXi 1995 88*82 9,3:1 140/104/6000 176/4300 1988-
R25 V6 injection 2849 91*73 9,5:1 160/120/5400 230/2500 1988-
R25 V6 Turbo 2458 91*63 205/153/5500 290/2500 1991-1992
R25 V6 injection 2849 91*73 8,5:1 100/5500 1987

Provozní výkony


verze výkon kw maximální rychlost km/h zrychlení z 0-100km/h sec
R25 GTS 77 183 11,5
R25 GTX 92 195 11,0
R25 TD berline 48 155
R25 TD 63 182 13,1
R25 TX 90 195 10,7
R25 V6 injection 108 198 10,2
R25 V6 Turbo 136 220 7,7
R25 TXi 104 203 10,1
R25 V6 injection 120 216 9,3
R25 V6 Turbo 153 233 7,4

Použité zdroje:

http://www.panda.cz/renault/

http://www.renaultclub.cz/czech/oldcars/r25.html

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Foto galerie - Renault 25

Renault 25

Toto je článek o modelu Renault 25


Články