Články


Odkud nám půjde šťáva?

2011-03-28 Přečteno: 1 061x

Elektromobil nebo vůně motorů?

Jak myslíte, že vypadá naše budoucnost? Povozíme se ve vytúrovaných autech s benzínovými motory, nebo na nás spíš čekají elektromobily? Uslyšíme na silnici jen mírné vrnění, nebo nám zůstane hluk, který máme rádi? Co je vlastně pro člověka a jako životní prostředí lepší? Bude to opravdu elektromobil?

Je třeba benzínu?

Auto na elektřinu pohání místo spalovacího motoru elektromotor. Nezapáchá sice, je to ale ještě auto, kterým se rádi vydáme na dlouhé cesty? Tedy pokud toho bude schopné? Energii totiž získává z akumulátorů, které semusí dobíjet a náš dojezd vůbec závisí na kapacitě. Brzy už však nadejde doba, kdy u nás vzniknou nové napájecí stanice. V rámci tohoto roku se živě hovoří o Praze a Vrchlabí, kde se kromě jiného vyrábějí škodovky. Co to v ohledu lidské spotřeby a použitelnosti v městském, i venkovském prostředí přinese?

Dlouhé nabíjení Renaultu, i Mitsubishi

Dosud vyráběné baterie dávají elektromobilůmmožnost dojezdu mezi 100 až 200 kilometry. Proti spalovacím motorům je to velký rozdíl. Problém taky je dlouhá doba pro nabití, normálně totiž trvá 6 hodin. Pomocí nových rychlonabíječek jdealeasi za půl hodiny dostat baterie v autě na čtyři pětinyjejich kapacity. Budoucnost se tak týká formy použití energie. Zavést elektromobil do výroby přitom touží ty největší automobilky, protože trvá značná nejistota v ohledu těžby ropy. Sériově vyráběnéuž už jsou Renault Fluence, Volvo C30, Nissan Leaf nebo Mitsubishi iMiEV.

Volkswagen, Opel i Chevrolet

Taky Volkswagen chystá elektrický typ malého městského vozidla a hlavně verzi oblíbeného modelu Golf. Americká Teslauž několik let prodává svůj sportovní Roadster, spolupracuje s ní i velkovýrobce Toyota.Zase jinak na to jde americký koncern General Motors. Jeho výrobky Opel Ampera a Chevrolet Volt budou mít jen drobné baterie. Ty umožní jízdu vyloženě na elektrickou energii pro vzdálenost okolo 60 kilometrů. Potom se ale nahodí malý benzinový motor, fungující jako generátor, který pro elektromotor znovu vyrobí energii

Peugeot iOn

 

. U nás bude mít důležité postavení Peugeot iOn. Ten sice má dobu nabíjení 6 hodin, ale přitom i zajímavé parametry.Výkon motoru je 64 koní, možný dojezd 130 km a největší rychlost130 km za hodinu. Na délku3,5 metru, počet míst jsou alečtyři. Právě Peugeoty iOn budou smluvně využívat první stanice u nás. Firma ČEZ totiž pro první fázi projektu koupila od Peugeotu na dva roky 65 vozidel, s uvedením na trh na jaře. Záleží na tom, jestli nějakou formou podpoří elektromobily český stát. Že by se současná vláda v době škrtů překonala?

 

Drahé, nebo levné čerpání?

Využití je založené samozřejmě na podpoře ekologicky naladěných osob. V Praze by se tak měly dobíjecí stanice objevit u firem nebo institucí, které o provozování elektromobilůprojeví větší zájem. Podle zkušeností ze zahraničí se hlavně předpokládá, že elektromobily využijí radnice, městské policie a pošty, tak budou připravenéstanice pro budoucnost státu. Získají např. i schopnost identifikovat auto a odeslat řidiči účet za odebranou elektřinu. Budou taky umět podat zprávu o tom, že se dobíjení právě skončilo nebo třeba přerušilo.

Začít musí stát

Během letošního zářízačne výběrové řízení pro dodavatele stanic. Pak budou instalovány ty na pomalé dobíjení, i takové, co vůz dokážounapojit za několik desítek minut. To je už možná docela blízko času, který strávímes běžným spalovacím motoremv autě u dnešní čerpací stanice. Cena stanice pro pomalé dobíjení energie vychází od několika desítek tisíc do 100 000 korun, pro rychlé dobíjení vyjde až na milion . S10 dobíjecími stanicemi se počítá ve Vrchlabí, v Praze jich ale může být pár set. O dalších ještě rozhodnuto není.

Praha, Vrchlabí, Mladá Boleslav?

Kdy se to všechno stane běžnější? V Praze bude dobíjení možné nejspíš na parkovištích u zábavních center s multikiny, u obchodních domů nebo plaveckých a sportovních areálů. Provozovatelsi však bude muset zřídit přípojku elektrické energie.ářčáářVe Vrchlabíse počítá hlavně s tím, že auta na elektřinu využije místní samospráva. V regionusetotiž uvažuje o výměně autobusů se spalovacími motory za elektrobusy. A pokud se v budoucnuŠkoda rozhodne vyrábět i elektromobily, bude situace připravená. O Mladé Boleslavi se zatím nic nepovídá.

Benzín bez konce

 Auta na spalovací motory tak určitě zatím odzvnoněno nemají. Benzínu je pořád dost, rapidně ale zdražuje. I proto se neustále pracuje s novými formami pohonu, které přírodě uvolní. A co člověku? Auta patří skoro do každé dnešní domácnosti a jejich majitelé je jako členy rodiny prostě uznávají. Elektromobilům dávají přednost mladí, svobodní a ekologicky založení lidé, kterým by tak odpadla starost o motor, nádrž a součástky. Právě k tomu však už má člověk vlastní vztah. Najde se proto jiné řešení, které všechno ještě obrátí naruby?

Diskuze o článku Nové téma



Články